5 sposobów na oświetlenie LED, które pobudzi do działania

Maj 5, 2020

Światło ma wiele właściwości, jednak nie zawsze w pełni je wykorzystujemy. Zazwyczaj skupiamy się tylko na tym, żeby w każdym pomieszczeniu pojawiła się lampa, a zapominamy o odpowiednim natężeniu i temperaturze barwnej, co jest równie ważne. Z poniższego artykułu dowiecie się, jak zaprojektować oświetlenie, które poprawi wydajność w pracy, a także pomoże zachować dobry humor przez większość dnia. Brzmi niemożliwie? W takim razie zapraszamy do czytania i wyciągania własnych wniosków.

Światło dodające energii i odpowiednia lampa do pracy

Łączenie modnych lamp i odpowiedniego oświetlenia wcale nie jest takie trudne. Wystarczy zaopatrzyć się w podstawową wiedzę o świetle, a wszystkie pomieszczenia zamienią się w miejsca, w których przebywa się z przyjemnością. Warto wiedzieć, że stopień pobudzenia zależy od temperatury barwowej światła, czyli od tego, co zmienia kolor ścian w bardziej niebieskie lub żółte. Im więcej żółtego światła w pomieszczeniu, tym bardziej senni jesteśmy. Dzieje się tak, ponieważ nasz organizm odbiera to jako przyjemne światło wieczorne. Odwrotnie sytuacja się ma w przypadku koloru niebieskiego. Zimne lampki będą pobudzać, bo podświadomie odbieramy je jako intensywne światło południowe, przez co odechciewa nam się odpoczywać i jesteśmy mniej senni, nawet pomimo całodniowego zmęczenia.

Oświetlenie LED jako uniwersalne źródło światła

Oświetlenie LED ma wiele plusów, o których przez ostatnie lata na pewno zdążyliśmy się przekonać. Jest o wiele tańsze w użytkowaniu od klasycznych żarówek i świetlówek, a także zapewnia więcej możliwości dopasowania do pomieszczenia. W sklepach spotkamy LEDy o niskiej, jak i bardzo wysokiej mocy oraz o szerokim spektrum temperatur barwowych. Ponadto LEDy mogą świecić w wielu kolorach, dzięki czemu z łatwością zmienimy je w podświetlenie monitora, telewizora lub lustra. Kolejną przewagą LEDów jest różnorodność gwintów, co pozwala wkręcić je do wszystkich lamp. Znajdziemy nawet LEDowe halogeny, które z łatwością umieścimy w specjalnych oprawach.

Sposoby na oświetlenie dodające energii

Planując zmiany w oświetleniu, warto przemyśleć kilka spraw. Po pierwsze, instalacja powinna być dostosowana do ilości punktów oświetleniowych. Inaczej każda zmiana będzie wymagała od nas ponownego rozkuwania ścian. Po drugie, oświetlenie dobierzmy na podstawie najczęstszych aktywności w pomieszczeniach, co pozwoli łatwiej wybrać żarówki. Oto kilka innych trików, dzięki którym oświetlenie będzie dodawało energii:
  1. dobierz odpowiednie natężenie światła – dopasowaliśmy odpowiednią temperaturę barwową, ale w pomieszczeniu dalej jest sennie? W takim razie spróbuj zwiększyć natężenie żarówki. Na jeden metr kwadratowy powinien przypadać 1 lumen. Ponadto biurko należy oświetlić nieco mocniej niż otoczenie, stąd potrzeba dodatkowej lampki do pracy;
  2. unikaj efektu olśnienia – zachodzi on podczas patrzenia się w miejsce, które jest oświetlone intensywniej. Najlepszym przykładem skierowanie wzroku w stronę słońca lub mocnej żarówki. Aby uniknąć chwilowego porażenia, wystarczy dopasować do siebie źródła światła w pomieszczeniach. Zaniedbanie tego może być powodem rozproszenia i problemu ze skupianiem się podczas wykonywania czynności, nawet tych podstawowych;
  3. wybierz właściwy kierunek światła – główne oświetlenie powinno znajdować się w takim miejscu, aby oświetlało całe pomieszczenie. Do doświetlania konkretnych miejsc służą dodatkowe lampki, czyli światło kierunkowe. Jeśli chcemy z energią pracować w domowym zaciszu, to zainwestujmy w lampkę stołową, która zapewni optymalne warunki przy biurku;
  4. unikaj migotania światła – migotanie i efekt stroboskopu szybko męczą wzrok, a także mogą powodować bóle głowy oraz pogarszać ogólne samopoczucie. Większość nowoczesnych lampek LED nie ma widocznego efektu migotania, jednak warto przyglądnąć się opakowaniu i odczytać informacje zamieszczone przez producenta;
  5. wykorzystaj światło dzienne – najwięcej energii zapewni nam światło słoneczne. Jeśli w pokoju jest okno, to postarajmy się tak zaaranżować gabinet, aby biurko znajdowało się jak najbliżej wpadającego światła. Pamiętajmy jednak, że lampka stołowa jest koniecznością i powinna być na biurku na wypadek zachmurzenia. Sprawdzi się też podczas zimy, kiedy naturalnego światła jest dużo mniej.

Ile lamp LED potrzebujemy do dobrego samopoczucia?

Prawidłowe oświetlenie zapewni nam dobre samopoczucie – to jasne. Dobrą taktyką jest kierowanie się zaleceniami dla pracowników, gdyż podają one normy właściwe dla pracy umysłowej w komfortowych warunkach. Im większy pokój, tym więcej lamp powinno się w nim znaleźć, ponadto nie zapominajmy o właściwej mocy żarówek. Wyjątkiem są pomieszczenia przeznaczone do odpoczynku oraz mieszane. Przykładem tego ostatniego jest pokój młodzieżowy, który powinien łączyć oświetlenie ułatwiające relaks z tym odpowiednim do pracy. Dobrym wyjściem z sytuacji będzie zwiększenie ilości źródeł światła, a także wykorzystanie szerokiego oświetlenia, na przykład lampy pająka.

Ciekawe? Niech znajomi się dowiedzą, udostępnij!

Bądź na bieżąco

zapisz się już teraz by otrzymywać powiadomienia mailowe,
gdy pojawi się nowy wpis- dowiesz się o tym pierwszy.

Ocena czytelników
[Wszystkich ocen: 0 Średnia ocena: 0]
Copy link
Przeczytaj poprzedni wpis:
Lampy LED do biura
Kilka sposobów na oświetlenie gabinetu – popraw koncentrację tymi prostymi trikami!

Zamknij